Урок 21.
Урок 20.
Урок 19.
Урок 18.
Урок 17.
Урок 14.
Народна музика у творчості композиторів
Урок 13.
Урок 12.
Народні танці
Урок 11.
Народні музичні інструменти (продовження)
Урок 10.
Народні музичні інструменти.
Урок 9.
Пісня – душа народу. Історичні пісні
Урок 8.
Календарно-обрядові пісні
Урок 7.
Пісня – душа народу
Урок 6.
Музика стародавніх епох. Китай.
Урок 5.
Музика стародавніх епох. Египет.
Урок 4. МОВА МУЗИКИ
Народна музика у творчості композиторів
Урок 13.
Народні танці
(продовження)Урок 12.
Народні танці
Урок 11.
Народні музичні інструменти (продовження)
Урок 10.
Народні музичні інструменти.
Урок 9.
Пісня – душа народу. Історичні пісні
Урок 8.
Календарно-обрядові пісні
Урок 7.
Пісня – душа народу
Урок 6.
Музика стародавніх епох. Китай.
Урок 5.
Музика стародавніх епох. Египет.
Урок 4. МОВА МУЗИКИ
Вступ
На минулому уроці ми почали
знайомитися з основними засобами музичної виразності. Давайте їх пригадаємо. Це
мелодія, гармонія, лад, динаміка, темп.
Засоби музичної виразності
У музичній мові дуже важливий ще
один елемент – тембр. Його також називають «звуковою фарбою». За допомогою
тембрів ми розрізняємо голоси співаків і характер звучання музичних
інструментів.
Тембр – це забарвлення звуку, яке властиве певному
голосу або інструментові.
Людський голос теж має тембр.
Кожен голос має своє неповторне забарвлення. За тембрами людські голоси
розрізняються таким чином:
- Сопрано – найвищий жіночий або дитячий голос;
- Альт – низький жіночий або хлоп’ячий голос;
- Тенор – високий чоловічий голос;
- Бас – найнижчий чоловічий голос.
Різні тембри притаманні й
інструментам. Вони залежать від матеріалу, з якого створений музичний
інструмент, від майстерності музиканта-виконавця тощо.
Відомості про композитора
Сергій Васильович Рахманінов (1873-1943) –
видатний російський композитор, піаніст і диригент. Він почав займатися музикою
в 4 роки, під керівництвом матері, а в 9 років був прийнятий до консерваторії.
Найближчою людиною він уважав бабусю, яка влітку забирала його до свого маєтку.
Там він навчився слухати і розуміти духовну музику.
У роки навчання в консерваторії
Рахманінов із великим успіхом виступав перед слухачами не лише як піаніст, а й
як автор своїх творів.
Музика С.Рахманінова
відрізняється надзвичайною мелодійністю і співучістю, передає найрізноманітніші
почуття людини.
Творчий шлях С.Рахманінова
Неодноразово перетинався з культурно-мистецьким життям Києва та інших міст
України. 18 жовтня 1893 року в Київському оперному театрі С.Рахманінов
диригував своєю першою оперою – «Алеко». У рік київської прем’єри «Алеко» були
видані романси Рахманінова за творами Т.Шевченка – «Дума» й «Полюбила я на
печаль свою» - у вільному перекладі російського поета Олексія Плещеєва.
Свій «Вокаліз» С.Рахманінов
присвятив видатній оперній співачці Антоніні Неждановій.
Слухання. С.Рахманінов, «Вокаліз»
Вокаліз – це музичний твір без слів для виконання
голосом у супроводі музичного інструмента або оркестру.
Прослухайте твір С.Рахманінова
«Вокаліз» у різному виконанні: віолончель та фортепіано, фортепіано, голосу з
оркестром.
Аналіз прослуханого твору
Як змінилось забарвлення
музики?
Який варіант виконання вам
сподобався найбільше?
Охарактеризуйте тембри
інструментів та голосу, які ви почули.
Поміркуйте, чи став би цей
твір зрозумілішим для слухачів, якщо б він був написаний на поетичний текст.
Творче завдання
Спробуйте перетворити пісню, яка вам подобається, на вокаліз. Проспівайте.
Розучування пісні «Веселкова», О.Янушкевич,
М.Ясакової
Виконання пісні «Музика», Г.Струве, І.Ісакової
Підсумки уроку
Надзвичайно важливим засобом музичної виразності є тембр, адже він надає
творові певного забарвлення. Саме в цьому ми переконалися на прикладі твору
С.Рахманінова «Вокаліз».
Домашнє завдання
Доберіть тембри голосів для створення вокальних образів героїв улюбленої
казки.
Урок 3. МОВА МУЗИКИ
Вступ
Щоб навчитися розуміти мову
музики, треба відрізняти основні елементи, з яких вона складається, відчувати
своєрідні властивості кожного з них
Елементи музичної мови
Найважливішим елементом музичної мови є мелодія – «душа музики». Коли ми
наспівуємо без слів та без супроводу улюблений мотив, - звучить лише мелодія.
Це– основна думка вокального чи інструментального твору.
Мелодія – музична думка, образний зміст якої
виражений одним голосом.
Також дуже важливим елементом
музичної мови є гармонія, яку ми чуємо, слухаючи супровід до мелодії
Гармонія – співзвуччя, елемент музичної мови.
Зверніть увагу: музичні звуки, з'єднуючись один з одним, сприймаються
по-різному. Одні – як стійкі. На них композитор і закінчує піню або
інструментальну п’єсу. А інші звуки викликають відчуття незавершеності і вимагають
руху до стійкого звуку.
Лад – об’єднання звуків, різних за висотою, що
тяжіють один до одного.
Тоніка – це найстійкіший, основний звук ладу.
Пригадайте, які бувають лади? (Мажорний і мінорний)
Звичайно, композитор не може
передати всю красу музики, не використовуючи динаміку. Завдяки динамічним
відтінкам музика стає виразнішою й емоційнішою. В перекладі з грецької мови
слово «динаміка» означає «сила». Отже, цей елемент музичної мови пов'язаний із
гучністю звучання.
Виразність музики, її характер і
настрій залежить і від швидкості виконання твору – темпу. Основний темп
виконання музичного твору позначається італійським терміном на його початку.
Allegro – швидко;
Vivace – жваво;
Andante – спокійно;
Moderato – помірно, стримано;
Adagio – повільно.
Творче завдання
Роздивіться репродукції картин
із циклу «Соната весни» видатного литовського художника та композитора
Мікалоюса Чюрльоніса. Поясніть, чому одна з них називається «Анданте», а інша –
«Алегро». Аргументуйте та обговоріть різні версії.
Відомості про композитора
П.І.Чайковський (1840-1893)
походив із українського роду Чайок. Прадід композитора народився під
Кременчуком.
Свої перші враження композитор
отримав від народних пісень, які полонили його своєю красою. Музикою майбутній
композитор почав займатися ще в дитинстві. З відкриттям Петербурзької
консерваторії Чайковський стає її учнем і закінчує цей заклад із срібною
медаллю.
П.І.Чайковський створив велику
кількість прекрасних музичних творів найрізноманітніших жанрів. Усю свою
творчість він присвячував красі природи, боротьбі людини за щастя.
Творчість Чайковського охоплює
опери, всесвітньо відомі казкові балети («Лебедине озеро», «Лускунчик», «Спляча
красуня»), симфонії, концерти тощо.
За своє життя П.Чайковський
багато подорожував. Він відвідував Італію, Німеччину, Францію, Чехію і, навіть
– Америку. І скрізь, де він був, композитор слухав і записував народні пісні.
За своє життя П.Чайковський
багато подорожував. Він відвідував Італію, Німеччину, Францію, Чехію і, навіть
– Америку. І скрізь, де він був, композитор слухав і записував народні пісні.
Так у «Дитячому альбомі» з’явилися: «Італійська пісенька», «Неаполітанська
пісенька», «Старовинна французька пісенька», «Німецька пісенька».
Слухаючи твори П.Чайковського,
простежте за елементами музичної мови.
Аналіз прослуханих творів
Як засоби виразності допомагають створити музичні
образи, передати настрої творів?
Демонстрація пісні «Веселкова», О.Янушкевич,
М.Ясакової
Розучування пісні «Веселкова», О.Янушкевич,
М.Ясакової
1.За веселковим, за небокраєм
Хтось на сопілці чарівно грає.
А чи то грає, чи то здається,
Чи пісня лине із мого серця?
Приспів:
Над моїм краєм,
Над моїм містом
Пісня лунає
Голосом чистим.
Пісня злітає
У світ широкий.
Веселка грає
На семи нотах.
2.В чарівній пісні слова чудові
Всі кольорові, всі веселкові.
Краплинки сонця у кожнім слові.
Краплинки щастя теж кольорові.
Приспів.
3.За веселковим, за небокраєм
Срібні дзвіночки хтось розсипає.
На тих дзвіночках веселка грає,
Пісня лунає над рідним краєм.
Приспів.
Виконання пісні «Музика», Г.Струве, І.Ісакової
Підсумки уроку
Засоби музичної виразності мають
важливе значення у створенні образу, настрою, характеру твору. Якщо ви
навчитеся аналізувати особливості музичної мови, то навчитеся розуміти те, що
хотів донести до слухачів композитор.
Домашнє завдання
Проспівати улюблену пісню,
змінюючи такі засоби музичної виразності, як темп, ритм, мелодію, динаміку.
Урок 2. ЯК ВИНИКЛА МУЗИКА (ПРОДОВЖЕННЯ)
Вступ
На минулому уроці ми з’ясували,
що першими виникли ударні інструменти. А як же виникли духові та інші групи
інструментів?
Виникнення духових інструментів
Зрозуміло, що за допомогою
різних музичних звучань можна розповісти набагато більше і цікавіше, ніж
звуками лише одного інструмента.
У своїх піснях і танцях первісна
людина розповідала про небезпечне полювання, криваві сутички зі звірями. Вона
описувала таємничий і страшний ліс, де співають небачені птахи, передавала у
звуках і дзюрчання струмка, і гуркіт грози…
Як же виникли духові
інструменти? Випадково зазвучало від подуву вітру порожнє стебло очерету.
Людина помітила це і навчилася робити інструменти, звук яких утворюється від
вдування повітря в трубку.
Духові інструменти також почали
створювати із кісток тварин, у яких просвердлювали отвори.
До речі, про очерет, який
заспівав, складено багато казок, легенд. Пригадаємо одну з них.
Легенда
Одного разу, як розповідає давня
легенда, бог лісів Пан зустрів прекрасну діву Сирингу і закохався в неї з
першого погляду. Пан, голова якого була увінчана ріжками, а ноги з копитцями,
не сподобався Сиринзі. І вона кинулася від нього геть. Пан помчав за нею і
майже наздогнав на березі Річки. Але Сиринга звернулася до Ріки з благанням,
щоб та вкрила її від козлоногого Пана. Почула річка благання Сиринги і
перетворила її на очерет. Сумний Пан вирізав з очерету співучу сопілку і з того
часу не розлучався з нею…
Виникнення струнних інструментів
А як могли виникнути струнні
інструменти? Випускаючи стрілу з мисливського лука, людина почула чарівний
звук, і зазвучала струна.
Так у різних куточках планети
з'являлися різноманітні музичні інструменти, що наслідували природу: одні –
спів пташок, інші – шум морської хвилі або завивання вітру.
Слухання. Спів пташок
Слухання. Луї Клод Дакен, «Зозуля»
Аналіз твору
Порівняйте «музику природи з музичним твором.
Якими музичними засобами можна імітувати звуки
довкілля?
Спробуйте передати за допомогою музичної інтонації
спів пташки.
Творче завдання
Спробуйте утворити музичний інструмент із звичайної ручки або інших
предметів, що вас оточують. Подумайте, як це зробити.
Розучування пісні «Музика», Г.Струве, І.Ісакової
Підсумки уроку
Перші музичні інструменти звичайно були дуже простими, примітивними. Але їх
виникнення стало величезним кроком у розвитку як самої людини, так і музичного
мистецтва взагалі.
Домашнє завдання
Знайдіть цікаву легенду або казку про музичні інструменти, розкажіть її
однокласникам.
Вступ
Що таке музика? Як вона виникла? Для чого вона існує? Над цим питання люди
замислювалися з давніх-давен.
Як виникла музика
Заглибимося в далеке минуле і
поміркуємо, як виник цей вид мистецтва. Можливо музика народилася від співу
пташок або дзюрчання струмка, а може, - від ритмічної праці людини, магічних обрядів,
або від слова, мелодійної мови людини?
Це було дуже давно, і ми можемо
лише припустити, як жила тоді первісна людина. Цікаво, що наштовхнуло її на
винахід музичних інструментів?
Першим у світі музичним
інструментом була сама людина. У людини є голос, який може видавати милозвучні
звуки різної висоти. А для того, щоб мелодія звучала ритмічно, людина то
плескала в долоні, то розмірено притупувала.
Ритм – упорядковане чергування музичних звуків.
Слухання. Пер Нергард, «Образ
шуму»
Пізніше люди почали вистукувати ритм
палицями, камінцями. Звук був дзвінкий і гучний. Саме так, ймовірно, виникли
перші музичні інструменти. Вони були дуже різні. Прослухайте дуже цікавий твір,
який називається «Образ шуму».
Аналіз твору
Розкажіть про свої враження від музики.
Які ударні інструменти звучать?
Творче завдання.
Поміркуйте, яку музику можна
уявити, роздивляючись ілюстрацію Володимира Драчинського «Хор».
Демонстрація пісні «Музика», Г.Струве, І.Ісакової
Розучування пісні «Музика», Г.Струве, І.Ісакової
1.Хочу я побачити музику,
Хочу я почути музикуЮ
Що таке отая музика,
Розкажіть, благаю я.
2.Спів пташиний – це є музика,
І краплинки – це є музика.
Є своя весела музика
У зеленого гілля.
3.Бачиш, лист в повітрі крутиться,
Тихо крутиться під музику.
Бачиш, хмарка в небі хмуриться –
Буде музика дощу.
4.Має вітер, має сонечко,
Мають хмарки, мають дощики,
Навіть зернятка малесенькі
Мають музику свою.
Хочу я побачить музику,
Хочу я почути музику…
Підсумки уроку
Питання виникнення музики хвилювало людство у всі часи. Сьогодні ми з вами
зробили певні припущення з цього питання. На наступних уроках ми продовжимо
вивчення цієї теми.
Домашнє завдання
На дозвіллі прислухайтеся до
музики природи – шурхоту листя, шуму дощу, співу пташок. Уявіть, які музичні
інструменти краще передадуть цю музику.
Немає коментарів:
Дописати коментар